Mònica Figueras Maz, professora de Comunicació Audiovisual UPF

Katy Trias Trueta, directora general de la FCSD

El 21 representa la síndrome de Down (SD). Aquesta alteració genètica es produeix per tenir un cromosoma extra en el parell 21. Per això, aquest 2021 del segle XXI es considera l’any internacional de la SD. Per commemorar-ho, el cantant Sting va posar veu al tema de la campanya internacional The Hiring Chain (la cadena de contractació) que CoorDown va destinar als ocupadors.

El videoclip explica la cadena virtuosa de la inclusió en el lloc de treball. A la primera escena, una jove amb SD està treballant a una fleca, mostrant als clients les seves habilitats. Un d’aquests clients és una advocada que queda impressionada i decideix, al seu torn, contractar una jove amb SD i donar-li una oportunitat. Llavors, es produeix una reacció en cadena: com més persones amb síndrome de Down es veuen a la feina, més se’ls reconeix com a treballadors valuosos. D’aquesta manera, es neutralitzen els prejudicis i es creen oportunitats per a noves contractacions. El missatge és clar: contractar una persona amb síndrome de Down no només canvia la vida de la persona en qüestió, sinó que pot desencadenar un cercle virtuós de noves oportunitats.

La UPF també ha aportat el seu gra de sorra a ampliar aquest cercle virtuós. L’any 2016 va signar un conveni de col·laboració amb la Fundació Catalana Síndrome de Down (FCSD) amb el suport de la Generalitat de Catalunya que té per objectiu la millora de l’ocupabilitat de les persones amb síndrome de Down i altres situacions de discapacitat intel·lectual (DI).

La UPF, baula de la cadena de contractació

Aquest conveni amb la FCSD s’emmarca en el compromís social de la UPF. En els darrers temps, la universitat ha volgut obrir-se més enllà del propi alumnat i arribar a altres col·lectius, transcendir les aules i tenir un paper més actiu en la societat, fer transferència de co neixement i la recerca amb impacte social.

És en aquest context que s’han impartit els cursos d’Auxiliar de Producció de Programes de Ràdio i el d’Auxiliar de Museus, dues disciplines de les quals la UPF n’és experta, la Comunicació i les Humanitats, adreçades a joves amb SD i DI. En les cinc edicions que s’han realitzat, l’objectiu ha estat oferir a aquest col·lectiu una formació especialitzada a càrrec dels docents de la UPF en un entorn normalitzat com és una universitat.

El repte ara és oferir noves propostes formatives adaptades a les necessitats del mercat de treball. Per això hem incorporat el curs d’Auxiliar d’oficina, que s’està impartint aquest trimestre.

Més d’un centenar de persones en situació de discapacitat intel·lectual s’han format a les aules de la UPF amb resultats molt esperançadors. Segons el seguiment de la FCSD, el 52% de les persones que han realitzat els cursos han trobat feina. Així doncs, l’ocupabilitat de les persones en situació de discapacitat intel·lectual millora quan es formen. La UPF, doncs, ha afegit una baula a la cadena de contractació.

Els beneficis de treballar en una empresa ordinària per a una persona en situació de discapacitat són infinits: inclusió, valoració personal, aprenentatge de noves habilitats, ampliació del cercle social, etc. El dret al treball és fonamental per garantir altres drets com el de l’emancipació. A més, no només contribueix a millorar les necessitats econòmiques, sinó també les socials i, en definitiva, les personals.

Les empreses públiques i privades de 50 o més treballadors estan obligades per llei a ocupar a persones en situació de discapacitat. Com a mínim, les seves plantilles han de tenir un 2% de persones amb percentatge de discapacitat igual o superior al 33%. Més enllà de l’obligatorietat i dels beneficis fiscals, una política activa de contractació de persones amb SD o altres situacions de discapacitat intel·lectual suposa una oportunitat per a les empreses. Una oportunitat de millorar el clima laboral de l’organització, de dotar de major diversitat a les plantilles, de millorar l’accessibilitat cognitiva de les seves comunicacions, etc.

La visió de la FCSD és treballar per a un món en el qual les persones en situació de discapacitat intel·lectual participin de forma plena en la societat, en igualtat de condicions que la resta de la població. En aquest sentit, la UPF comparteix el compromís amb la promoció dels drets de les persones en situació de discapacitat, per això vam impulsar el Pla inclusió 2017-2021, actualment en fase d’avaluació.

Tal com mostra el videoclip “The hiring chain”, les persones amb SD i altres situacions de discapacitat intel·lectual han demostrat repetidament que quan se’ls dóna l’oportunitat, responen, i els ocupadors afirmen estar altament satisfets amb el seu treball. La col·laboració de la universitat, les empreses i el Tercer sector és clau per generar oportunitats i permetre que la cadena virtuosa de la inclusió arribi al màxim de persones possibles.

Tots, des d’un àmbit o altre, podem contribuir-hi. Només cal pensar com. T’animes a fer créixer aquesta cadena virtuosa?